Järnkorset 1939/1957

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Järnkorset 1939/1957

Inlägg av vonWrede »

Günter Diehl, medlem i NSDAP och soldat i pionjärtrupperna blev efter kriget diplomat med bl.a. tjänstgöring i Tokyo. Om detta skrev han en bok, "Ferne Gefährten - Erinnerungen an eine Botschaft in Japan". I boken beskrivs en audiens hos Kejsar Hirohito, Japans 124:e kejsare där följande intressanta episod ingår:

"Jag presenterade mina medarbetare som fick träda fram en och en. Jag reagerade på hur deras steg ekade mot det kala golvet, särskilt gällde detta vår försvarsattaché, överste Theiß som uppträdde mycket bestämt, om inte överlägset. Kejsarens blick bakom de starka glasögonen fastnade för en bråkdel av en sekund på järnkorset på överstens uniform".

Bilden som illustrerar detta är av största intresse. Marinofficeren till vänster är förmodligen Tysklands marinattaché i Japan och av hans blick att döma ser det ut som om han tänker "Måtte nu inte Karl-Heinz uppträda alltför stöddigt mot kejsaren".

Kejsarens högerärm som skymtar indikerar att han var klädd i amiralsuniform vid tillfället. På de tyska officerarnas uniformer kan flera intressanta iakttagelser göras. Bägge bär EK2 1939 som "Einzelspange" enligt de direktiv som gällde före 1945. Utmärkelsen som överste Theiß bär under järnkorset är förbundsrepublikens sportutmärkelse. Marinofficeren däremot bär EK1 1939, utmärkelsen för högsjöflottan samt minsökarutmärkelsen.

Karl-Heinz Theiß erhöll EK2 som Leutnant i Luftwaffe under försvarsstrider vid Weichsel i april 1945. Under åren 1973-1977 var han försvarsattaché i Tokyo vilket innebär att ovanstående episod utspelades under den tiden.
Bilagor
100411.jpg
100411.jpg (354.13 KiB) Visad 10059 gånger


Senast uppknuffad av vonWrede ons feb 06, 2013 8:38 pm.