Luftwaffes Markstridsutmärkelse 1942

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Luftwaffes Markstridsutmärkelse 1942

Inlägg av vonWrede »

Markstridsutmärkelsen är den i särklass vanligaste av Luftwaffes utmärkelser. Det avspeglas också i prisnivån. Medan övriga LW-utmärkelser kostar flera tusen kan man fortfarande få denna för runt tusenlappen.

Och av de olika tillverkarna är nedanstående den i särklass vanligaste. Jag skulle vilja påstå att den är lika vanlig som alla övriga tillverkare sammanlagt. Trots avsaknad av märkning tillskrivs den en bestämd tillverkare, alltså Arno Wallpach, Salzburg. Till stöd för denna teori åberopas bl.a. att man har funnit ett antal exemplar av denna variant med den tillverkarens märkning på förpackningen, "förläningspåsen".

Metoden att tillverkarbestämma ett objekt genom att läsa på förpackningen påminner mig om den klassiska historien om hur man navigerar till sjöss. Om man är osäker på sin position kan man alltid gå i land och köpa en påse skorpor. Sedan läser man på påsen var man befinner sig.

Men precis som att skorpor kan vara bakade i en annan stad än den man befinner sig i har metoden att läsa på "förläningspåsen" lett till fel slutsats i ett bekant fall, Wernstein.

I detta fall har dock en tidigare anställd vid företaget bekräftat att denna variant, fortsättningsvis kallad ”Wallpach” verkligen framställdes där och det har ju en viss tyngd.

Något som kanske är helt ointressant för nya generationers samlare är att en ”Wallpach” faktiskt ingick i mitt allra första köp av tyska utmärkelser. Det var år 1970 som jag i ett skyltfönster i Gamla Stan upptäckte ett krigsförtjänstkors, andra klassen med svärd (utan band) samt just en markstridutmärkelse av denna typ. Efter viss tvekan slog jag på stort och köpte bägge, pris 15 kr styck. Varken affärsinnehavaren eller jag hade en aning om vad det egentligen rörde sig om för objekt.

Jag trodde länge att krigsförtjänstkorset med sin starka utstrålning var det stora fyndet av de två. Medan den gråa markstridsutmärkelsen kändes som ett mindre bra köp. Prisutvecklingen sedan 1970 har som bekant visat att det var tvärtom. Medan priset på KVK2 har tjugodubblats har priset på en ”Wallpach” sextiodubblats eller mer…

Därefter har jag haft många ”Wallpach” och kännetecknande för samtliga är den gråa och trista ytan med flagnande färg. Det område som behåller färgen längst brukar vara blixten eftersom färgen där skyddas av två falsar. På molnet kan det ibland finnas flagnande mörk färg. Typiskt är även att nålen som är av järn brukar vara mer eller mindre rostig.

Kännetecknande för de flesta jag har sett är dessutom att nålfångaren är knäckt. Zink är nog inget bra material för en nålfångare.

Här är en bild på en mycket typisk ”Wallpach”.
091217.jpg
091217.jpg (256.37 KiB) Visad 9527 gånger
Och här är ytterligare en. I detta fall är dock nålfångaren intakt.
091217 2.jpg
091217 2.jpg (256.41 KiB) Visad 9527 gånger
Somliga tycker att Wallpachs exemplar ser ”halvfärdiga” ut, vilket man kan hålla med om. Det beror väl delvis på att dom är endelade medan många andra tillverkares exemplar var försedda med en separat, nitad örn. Det cirkelrunda borrhålet, typiskt för Wallpach, ser ju inte heller så avancerat ut. Övriga tillverkare tycks ha eftersträvat en genombrytning som mer eller mindre följde örnens vingar.[/size]


Senast uppknuffad av vonWrede lör jul 14, 2012 8:41 pm.