Luftwaffe

Checker74
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 30, 2013 11:48 am
Ort: Stockholm

Luftwaffe

Inlägg av Checker74 »

Tjena allihopa! Jo jag undrar, inom Luftwaffe fanns det hattar UTAN hakremmen dvs som WH eller W-SS "crusher cap" och i så fall officers varianten dvs med silver söm. Vad jag kan förstå och har hittat så kan det ha funnits men i minimal upplaga eftersom man var noga med just hakremmen, kan det stämma????? Hjälp snälla!??!?
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Re: Luftwaffe

Inlägg av vonWrede »

Nja, med "crusher cap" menas inte att man tog bort hakremmen utan snarare att man tog bort stålfjädern inne i mössan vilket var förbjudet men ändå förekom.

Skärmmössor utan hakrem hade mjuk skärm och var vikbara. Någon sådan modell fanns ej som standard för Luftwaffe. Och att ta bort hakremmen från en mössa med hård skärm var ju helt meningslöst eftersom den inte gick att vika, då sprack ju skärmen.

Den enda luftwaffemössa som tillverkades med mjuk skärm var tropikmössan, se bild. Och den bars ibland utan rem eftersom den var vikbar och då var ju remmen mest i vägen.
Bilagor
141209.jpg
141209.jpg (282 KiB) Visad 14780 gånger
Checker74
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 30, 2013 11:48 am
Ort: Stockholm

Re: Luftwaffe

Inlägg av Checker74 »

Jo det där med att man vek mössan och satte den i bältet och den vikbara läderskärmen känner jag till, men betyder det att det verkligen inte fanns överhuvudtaget inom luftwaffe alltså(av sina förståeliga skäl, ändå), bortsett från khaki varianten (AK)?!?! Men att det var förbjudet att ta bort fjädern i hatten visste jag inte, riktigt kul info. Tack så hjärtligt för hjälpen! Jag tänkte passa på att fråga ang. Ärmel banden dvs Kreta samt Afrika (kampanj) i det här fallet. Så vitt jag förstått ska kreta sitta överst om dessa bars samtidigt på vänster ärm. Sen undrar jag om Div. beteckning Jagdgeschwader "Horst Wessel" om denna sedermera togs bort då man döptes om till Zerstörergeschwader 26, även då det förvisso handlar om 4 grupper???? Om det gjordes till vadå i så fall med tanke på att ärmel bandet användes från 1936, så vitt jag förstått det rätt med tanke på att det var då man bildades. Annars för övrigt tack för den snabba responsen (gillar forumet ska du veta)
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Re: Luftwaffe

Inlägg av vonWrede »

- Det kan givetvis inte uteslutas att något högre befäl som själv bekostade sina uniformspersedlar undantagsvis lät sy upp en skärmmössa utan hakrem. Eller att någon helt enkelt tog bort den. Det är dock svårt att se något syfte med detta, och någon reglementsenlig modell med det utseendet fanns ej för Luftwaffe.

- När två utmärkelser är likvärdiga såsom ärmbanden "Afrika" och "Kreta" bestäms placeringen av den ordningsföljd i vilken de utdelats. Den först utdelade får den "finaste" platsen, i detta fall ovanför nästa. Därmed kan bägge ordningsföljder förekomma. (Detta innebar rent teoretiskt att nr 1 i förekommande fall fick flyttas upp och lämna plats åt nr 2 eftersom det föreskrivna avståndet, 15 cm på vapenrocken, gällde nerifrån och upp till det nedersta ärmbandet).

- Beträffande ärmbandet "Geschwader Horst Wessel" (som bars på höger underärm till skillnad mot ovannämnda) gissar jag att man fortsatte att bära det efter omorganisationer och namnändringar. De som fått ärmbandet från början alltså, nytillkomna soldater blev kanske utan, i synnerhet under krigsåren. Och det spelade ju inte så stor roll eftersom det inte rörde sig om en utmärkelse utan endast ett angivande av förbandstillhörighet.
Checker74
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 30, 2013 11:48 am
Ort: Stockholm

Re: Luftwaffe

Inlägg av Checker74 »

Tackar så hjärtligt för ditt råd och rön, det uppskattas ska du veta och underlättar en hel del. :D
Skriv svar