www.vonWrede.se

Aktuellt datum och tid: sön jun 24, 2018 11:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Intressant kopia av moderskorset
InläggPostat: fre dec 02, 2011 8:26 pm 

Om man lägger upp bilder på ett forum för att få synpunkter på ett visst objekts eventuella äkthet kan man ibland få svaret

"Inget jag vill ha i min samling"...

Detta anser jag vara ett sällsynt korkat svar. Vad andra vill ha i sina samlingar intresserar givetvis inte mig, jag är ju i första hand intresserad av vad jag själv vill ha i min samling.

Dessutom är det inte svar på frågan. Det kan ju antingen tolkas som "Kopia!" eller "Visserligen original men inte i tillräckligt bra skick för att platsa i min fina samling". I den sista tolkningen framstår ju svaret även som skrytsamt.

Nej, kan man inte tala om vad som gör en kopia till en kopia eller omvänt är det bättre att hålla tyst.

Ändå finns det en mängd variabler som kan utgöra skillnaden mellan ett original och en kopia. Jag skall ge exempel på några. Det gäller en hyfsad kopia på ett moderskors i guld. Med "hyfsad" menas att den kan tas för ett original av ett otränat öga när objektsbilderna är av gängse kvalitet på auktionssidorna, alltså dåliga.

Moderskorsets konstruktion är rätt komplicerad och tidigare kopior var helt undermåliga. Här har man ansträngt sig lite mer.

Jag delar upp variablerna i tre delar, först avvikelser som syns även på dåliga bilder, sedan avvikelser som krävs bättre bilder för att avslöja och slutligen avvikelser som kräver en fysisk kontroll.

Avvikelser som bör synas även på dåliga bilder

- Öppningen för bandet är för liten

- Hakkorset är vridet en aning medurs

- Den runda delen är ocentrerad. Den befinner sig alltså inte mitt på korset utan för långt ner

- Proportionerna mellan de blå och vita fälten på korsets armar är fel, de vita skall vara smalare och de blå motsvarande större

- Korsets högra arm befinner sig högre upp än den vänstra (syns tydligast bakifrån)

- Korsets högra arm ser ut att vara längre än den vänstra bakifrån sett

- Märkningen på baksidan är sned

Avvikelser som bör synas på bättre bilder

- Fältet där framsidans text står är slätt, det skall vara svagt kornigt

- Det finns klisterrester runt den runda delen, otänkbart på ett original

- Godset är en aning "gropigt" på baksidan

- Nedre stapeln på ”f” i ”Adolf” är felaktig

Avvikelser som upptäcks vid fysisk kontroll

- Korset är flackt, originalen är svagt välvda

- Korset är för stort, 46,35 x 35,95 mm jämfört med originalens c:a 45 x 35 mm

- Korset är för tjockt, 4,15 mm jämför med originalens dryga 3 mm

- Därmed är korset även för tungt, c:a 17 gram jämfört med originalens c:a 13 gram

- Fastsättningen av den runda delen är misslyckad. Den runda delen är för tjock och är intryckt till vänster vilket lämnar en glipa på höger sida

- Emaljen på korsets armar är helt misslyckad. Om man granskar den noga ser man att den så att säga är ”nedsjunken” inom varje blått och vitt fält. På ett original är emaljen så att säga högst i mitten på varje korsarm och ger ett intryck att luta mot kanterna

- Märkningen på baksidan är alldeles för grund vilket är ett graverande fel

Sammanfattning:

Enstaka avvikelser kan alltid finnas på ett original men inte alla ovannämnda samtidigt. Uppmärksamma samlarkollegor märker exempelvis säkert att punkten efter "16" saknas på kopian. Det behöver emellertid inte betyda något, det förekommer även på original.

Bilagor:
MK guld, kopia.jpg
MK guld, kopia.jpg [ 196.26 KiB | Visad 3923 gånger ]
MK I, kopia, baksida.jpg
MK I, kopia, baksida.jpg [ 258.62 KiB | Visad 3923 gånger ]
Moderskors i guld, original.jpg
Moderskors i guld, original.jpg [ 265.81 KiB | Visad 3923 gånger ]
Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Ytterligare en kopia
InläggPostat: lör aug 04, 2012 5:25 pm 

Att förfalska moderskors förefaller vara en usel affärsidé. Korsets konstruktion är komplicerad med den välvda formen och de olika emaljerade fälten. Dessutom är priset fortfarande överkomligt på äkta exemplar.

För att förfalskarna skall ha framgång krävs alltså två förutsättningar:

- Målgruppen måste sakna kunskap om hur äkta moderskors ser ut

- Målgruppen måste sakna kunskap om prisnivån på äkta exemplar

Här har vi en kopia som i viss mån är bättre än den förra i tråden men samtidigt lättare att avslöja.

Uppgifter om mått och vikt saknas så jag nöjer mig med att påpeka de avvikelser som är lätta att se på bilderna:

- En avvikelse som syns både på långt håll och med svag syn är de felaktiga proportionerna mellan de vita och blå fälten, i synnerhet på den övre korsarmen

- Strålarna mellan korsarmarna är dåligt utförda

- Bokstaven "R" i "Mutter" är misslyckad. Jämför med samma bokstav i ordet "Der"

- Färgen är fel, godset ser ut att vara en legering med för stor andel koppar

- Om baksidan kan sägas att den är alltför porig samt ojämn i kanterna.

I detta fall uppfylldes dock bägge ovanstående krav, priset blev 371 kr, alltså mer än vad ett äkta hade kostat.

Bilagor:
Falskt MK 3.jpg
Falskt MK 3.jpg [ 168.98 KiB | Visad 3683 gånger ]
Falskt MK 3 baksida.jpg
Falskt MK 3 baksida.jpg [ 159.99 KiB | Visad 3683 gånger ]
Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Kopia av Moderskorset i brons, typ 1
InläggPostat: ons okt 24, 2012 5:35 pm 

En intressant kopia av moderskorset i brons, typ 1 har dykt upp. Givetvis en lysande affärsidé eftersom typ 1 är värd minst tio gånger mer än typ 2. Produktionskostnaden i förfalskarverkstaden torde vara densamma.

Framsidan är rätt lyckad, det grövsta felet är förstås att rundeln inte är centrerad utan förskjuten åt höger. Studera alltid denna detalj på misstänkta exemplar! Förmodligen fäster förfalskarna rundeln med lim varvid den kan förskjutas innan limmet torkar. En annan avvikelse är att strålarna mellan korsarmarna är misslyckade vilket är typiskt för kopior. Som jämförelse visas ett original, visserligen typ 2 men framsidan är ju identisk mellan typ 1 och 2.
Bilaga:
MK typ 1 copy.jpg
MK typ 1 copy.jpg [ 206.55 KiB | Visad 3590 gånger ]

Baksidan är förstås intressantare, och här kan vi konstatera att texten är rätt misslyckad. Förmodligen spekulerar förfalskarna i att de som skall luras ändå inte har sett hur texten ser ut på ett original. Observera att Hitlers konstiga namnteckning inte räcker för att avfärda kopian, även på originalen avviker namnteckningen helt från typ 2. Det största felet på kopian är förstås att texten är för stor. Så stor att den nätt och jämnt får plats.

I brist på ett original är jämförelsebilden hämtad från nedanstående bok. Som ytterligare jämförelse visas baksidan på ett original av typ 2.
Bilaga:
MK 3 typ 1 baksida copy.jpg
MK 3 typ 1 baksida copy.jpg [ 218.98 KiB | Visad 3590 gånger ]

Tilläggas kan att slutpriset för skräpet blev beskedliga 225 kr. Visserligen 225 kr för högt men bara en bråkdel av vad ett original hade kostat.

Dr Kurt-G. Klietmann: "Staatlich-Zivile Auszeichnungen" 1990

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme