Släpspänne, ovanlig kombination

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Släpspänne, ovanlig kombination

Inlägg av vonWrede »

Detta släpspänne består av tre utmärkelser som var för sig är ytterst vanliga:

Krigsförtjänstmedaljen
Östfrontmedaljen
Volkspflegemedaljen
Släpsp KVM&Östfr&VM.jpg
Släpsp KVM&Östfr&VM.jpg (255.22 KiB) Visad 10094 gånger
Det ovanliga är kombinationen. Innehavaren har alltså uppfyllt de hårda kraven för östfrontmedaljen men ändå inte bedömts värdig att erhålla krigsförtjänstkorset, inte ens utan svärd.

För att erhålla östfrontmedaljen var man tvungen att bland annat uppfylla minst ett av följande tre krav:

1) Deltagit i stridshandlingar i minst 14 dagar i sträck (för flygande personal 30 dagar)

2) Ådragit sig skada eller förfrysning av så allvarlig art att en såradutmärkelse var berättigad

3) Tjänstgjort minst 60 dagar i följd på östfronten.

Kategori 1 kan ju inte komma i fråga, då borde EK2 eller KVK X funnits på släpspännet. Om vi bortser från kategori 2 frågar man sig då:

Vem kan ha tjänstgjort 60 dagar på östfronten utan att ha haft något som helst att göra med krigföringen? (I så fall skulle KVK med eller utan svärd ha kommit i fråga).

Tredje utmärkelsen, Volkspflegemedaljen ger vägledning.

Kanske en sjuksköterska? Alla tre utmärkelser kunde ju enligt reglerna ges till kvinnor. (Även KVK faktiskt). Och den sistnämnda medaljen var enligt reglerna bestämd att utdelas bl.a. för sjukvård.
[/size]
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Re: Släpspänne, ovanlig kombination

Inlägg av vonWrede »

Märkligt nog har jag lyckats hitta en namngiven person som hade just denna kombination.

Det rör sig om DRK-Schwester (alltså en Röda Kors-sjuksköterska) vid namn Anna Schneider från München.

Bilden föreställer urkunden till hennes krigsförtjänstmedalj.

Men hon var även tilldelad östfrontmedaljen och Volkspflegemedaljen, alltså en total matchning med släpspännet jag har visat tidigare i tråden.

Hon fick även korset för 25 års tjänst i DRK men detta bars inte som släpspänne.

Spännande tanke att mitt släpspänne kan ha tillhört just denna person!


Källa: "Internationales Militaria-Magazin" nr 141
Bilagor
091204.jpg
091204.jpg (243.5 KiB) Visad 9895 gånger
Skriv svar