Ovanliga Närstridsspännen

OVs-militaria
Inlägg: 23
Blev medlem: mån dec 09, 2013 9:26 pm

Ovanliga Närstridsspännen

Inlägg av OVs-militaria »

De flesta av oss som samlar utmärkelser burna av tyska armén känner till närstridsspännet. Närstridsspännet delades ut i tre klasser; brons, silver och guld och tillverkades nästan uteslutet i zink, förutom guldspännet som även kom att tillverkas i buntmetall. Många av dessa zinkutmärkelser har genom åren kommit att ta mycket skada och det är inte alls ovanligt att i princip all färg på utmärkelsen är borta, vilket innebär en helt grå, ganska tråkig utmärkelse(Jag personligen försöker undvika zinkutmärkelser i den mån det är möjligt).

Det många dock inte känner till är att det även tillverkades några ytterst få exemplar även i aluminium. Jag har under tio års tid, såvitt jag vet, endast sett två stycken. Den första var i brons tillverkarmärkt "GWL", som gick på auktion hos en tysk auktionsfirma, där utropet var 8000€(!). Sedan har jag även sett ett exemplar i silver, också det tillverkarmärkt "GWL", men i en privat samling. Närstridsspännen i zink tillverkade av GWL är ovanliga i sig, speciellt bronsklassen, så det höga priset har en förklaring, men lite väl högt får man väl nog säga att det är? Men i slutändan är ju dock ett objekt värt exakt så mycket som någon är beredd att betala och att se ett närstridsspänne i aluminium till salu kan vara en enda gång under en livstid av samlande så ett något överdrivet pris kan ändå ses som någorlunda förståeligt.

När det kommer till närstridsspännen tillverkade i buntmetall så existerar, vad jag vet, endast exemplar i guldklassen. Jag har endast en gång sett ett exemplar till salu och det gick på auktion för 25750€ + provision. Sinnesjukt mycket pengar men även ett sinnesjukt ovanligt objekt. Spännet var i bästa möjliga skick dessutom och tillverkat av Juncker i Berlin. Toppkvalitet rakt igenom helt enkelt och förhoppningsvis köpt av en samlare som vet hur man tar hand om objekten.

Känner ni till några ovanliga närstridsspännen? Dela gärna med er av infon isåfall.

Mvh

OVs-Militaria
OVs-militaria
Inlägg: 23
Blev medlem: mån dec 09, 2013 9:26 pm

Re: Ovanliga Närstridsspännen

Inlägg av OVs-militaria »

Silvervarianten
Bilagor
IMG_0169.JPG
IMG_0169.JPG (69.69 KiB) Visad 12104 gånger
IMG_0168.JPG
IMG_0168.JPG (101.59 KiB) Visad 12104 gånger
Skriv svar