”Rätt” metall i utmärkelser

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

”Rätt” metall i utmärkelser

Inlägg av vonWrede »

Jag har förstått att det finns "experter" som på hemsidor tvärsäkert påstår att vissa utmärkelser "måste" vara tillverkade i en eller flera vissa metaller för att vara äkta. Och är dom gjorda i en annan metall är dom kopior…

Det finns t.o.m. de som tror sig kunna ange hur många procent av en viss utmärkelse som framställdes i den och den metallen…

Det tycker jag är olyckligt eftersom det ju finns en risk att förfalskarna läser dessa sidor och rättar sig efter dom. Och då blir ju dessa påståenden ett stöd att hänvisa till när kopiorna skall prånglas ut.

Vidare är det tråkigt att nybörjarsamlare läser dessa sidor, tar dom på allvar och därefter avfärdar original som kan vara framställda i en avvikande metall.

För egentligen är det väl självklart att det är omöjligt att veta exakt vilka metaller som användes under kriget till de vanligaste utmärkelserna. Dom gavs ju ut i miljoner exemplar, tillverkade av 100-tals tillverkare, varav många små familjeföretag. Tyskland var avspärrat och led svår brist på alla råvaror. Rustningsindustrins behov av metaller prioriterades givetvis och övriga produkter fick framställas av det som stod tillbuds. T.o.m. mynt gjordes av "skräpmetallen" zink.

Ett bra exempel är Krigsförtjänstkorsets andra klass som färgmässigt kan variera från nästan guld till nästan svart och vara framställt av tombak, zink eller t.o.m. järn. Och ändå vara äkta…

Så att avslöja kopior enbart genom materialvalet avråder jag bestämt ifrån. Undantaget mjuka metaller förstås, som bara används till kopior. Och järn å sin sida används nog sällan i kopior eftersom det är en hård och svårbearbetad metall. För att framställa kärnan i järnkorsen krävdes pressar som åstadkom ett tryck på minst 200 ton! Så magnetiska objekt är nog som regel äkta. Undantaget den ökända kopian av såradutmärkelsen i svart som jag skriver om på annan plats.

Hela detta resonemang gäller förstås alla vanliga utmärkelsetecken. De högre utmärkelserna framställdes givetvis i föreskriven metall eller t.o.m. i bättre metall.