Rudolf Souval, Wien

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Rudolf Souval, Wien

Inlägg av vonWrede »

Det är allmänt bekant att firma Rudolf Souval i Wien redan på 50-talet bedrev massproduktion av kopior av Tredje Rikets utmärkelser. Många av dem, men inte alla, är märkta L/58. Enligt den LDO-lista som återges i flera militariaböcker och ibland på internet har Rudolf Souval L/22 men det är fel. Rätt kod skall vara L/58, (men firman skrev ibland L 58, utan snedstreck).

För att ytterligare krångla till det hela finns det ju många objekt märkta R.S. som hänförs till Rudolf Souval. Säkert med rätta. Varav två varianter, en med tunna ”kantiga” bokstäver och en med fetare, ”runda” bokstäver. Och enligt en vanlig teori, som jag inte delar, användes endast den förstnämnda på original.

Enligt modern forskning är misstänksamheten mot Souvals produkter överdriven. Kopiorna skall gå att avslöja med lite erfarenhet.

Sammanfattningsvis:

L 58 eller L/58: Försiktighet tillrådes när det gäller objekt med dessa märkningar. En del är äkta, en del är kopior men bör kunna avslöjas.

R.S. med ”kantiga” bokstäver: Denna märkning sågs förr som en "garanti" för äkthet och jag har i varje fall inte sett kopior med denna märkning.

R.S. med ”runda” bokstäver: Denna märkning är kontroversiell och skall kunna finnas både på original och kopior enligt somliga. Jag har dock inte sett (bra) kopior märkta på detta sätt.

98: Souvals nummer enligt Presidialkansliets lista. Används ej på kopior vad jag vet.

L/22: Denna märkning betecknar enligt min mening F. Glaser & Sohn i Dresden. Med denna märkning har jag också sett både äkta och tveksamma objekt. De äkta objekten brukar vara märkta "L 22" alltså utan snedstreck medan andra, mer tveksamma är märkta på vanligt sätt, alltså med snedstreck.

Firma Rudolf Souval finns kvar än idag som återförsäljare av idrottspriser och liknande med adress Zieglergasse 62, Hof i Wien. Under Tredje Rikets tid var adressen Strasse der Julikämpfer 23 i stadsdelen Wien VII/62. Gatan heter numera Siebensterngasse men inget spår av verksamheten finns på nr 23.
Bilagor
F.d. Rudolf Souvals ingång.jpg
F.d. Rudolf Souvals ingång.jpg (185.99 KiB) Visad 13985 gånger
Nummerskylt, f.d. Rudolf Souval.jpg
Nummerskylt, f.d. Rudolf Souval.jpg (181.87 KiB) Visad 13985 gånger
Senast redigerad av 4 vonWrede, redigerad totalt 0 gång.
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Re: L/58

Inlägg av vonWrede »

Rudolf Souvals olika märkningar (det finns minst 5) och i vilken utsträckning dom användes före och efter 1945 är ju ett stort ämne men om vi håller oss till märkningen ”runt S” fick även jag lära mig redan på 70-talet att den indikerade kopia medan S som ”bakvänt Z” indikerade äkthet.

Nu lutar jag åt att det är en myt som uppkom enligt nybörjarregeln ”har du sett ett original så är allt som avviker oäkta”. Man visste alltså att ”bakvänt Z” var äkta, alltså ”måste” ”runt S” vara oäkta...
Sedan kanske Angolia och andra bara hakade på den myten utan att ha en egen uppfattning.

Nu inser jag alltså att Souval använde bägge sätten att skriva ”R.S.” före 1945 och det beror på följande:

1) I början av 70-talet fanns en firma i Linz som tycktes ha hela Souvals efterkrigsproduktion i sitt sortiment. Det måste ha rör sig om betydligt fler olika utmärkelser än vad Souval producerade före 1945. I så fall med nyanskaffade verktyg och då håller ju inte alltid teorin om ”gjorda efter 1945 fast med äkta verktyg”. Jag granskade många av objekten och dagens kunniga samlare skulle avslöja samtliga som kopior vill jag påstå. Vad som är intressant i denna tråd är att alla var omärkta eller märkta ”L/58”, med snedstreck alltså.

2) Sascha Weber listar en infanteristormutmärkelse, märkt med ”runt S” som äkta och tillägger att märkningen förekommer både på silver och brons. (Däremot varnar han för objekt med en viss krok av böjd plåt som han menar är kännetecknande för souvalkopior).

3) Frank Heukemes listar pionjärstormutmärkelser med bägge sätten att skriva ”R.S.” som äkta och skriver dessutom att det finns andra (äkta) utmärkelser än pionjärstormutmärkelsen där bägge märkningarna förekommer omväxlande. Dessutom skriver han att rädslan för souvalkopiorna är överdriven och att dom lätt kan skiljas från original. Vilket överensstämmer med mina erfarenheter från firman i Linz.

4) Jag har i varje fall aldrig sett något objekt i verkligheten, märkt med ”runt S” som jag har klassat som (bra) kopia. Vilket iofs kanske inte har något bevisvärde...

5) ”Marknaden”, alltså köparna och säljarna gemensamt tycks betrakta objekt märkta med ”runt S” som äkta i den meningen att man som köpare inte får ”rabatt” och att man som säljare inte behöver gå ner i pris...
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Re: Rudolf Souval, Wien

Inlägg av vonWrede »

En dansk samlarkollega med lång erfarenhet skrev följande till mig:

"Jeg Havde kontakt Souval i Wien på 60tallet og fik han salgslister. På et tidpunkt skrev han
til mig at han stoppede med at sætte RS på sine ting, alså ingen makerig på bagsiden.
Lidt senere skrev han at han nu ville bruge L/58 på alle efekter. I følge han lister kunne man
købe alt hvad der var fremstillet af ordner og medaljer i det 3rige. Jeg er derfor meget skeptisk
mår jeg støder på efekter fra RS. Det er nu så længe siden at mange mener at RS er fra før 1945".

Detta är ju oerhört intressant eftersom det är förstahandsuppgifter. Med "RS" menas den kontroversiella märkning som består av "runda" bokstäver.

Och i nedanstående bok står det följande om märkningen i fråga:

"However, the author has seen both styles (alltså både "kantiga" och "runda bokstäver", min anm.) offered for sale as real from some of the most reputable dealer/collectors in the world and so in my wiew both are correct".

Min samlarkollega menar alltså att märkningen i fråga har blivit betraktad som äkta eftersom så lång tid har gått. Och författaren till nämnda bok menar att märkningen betraktas som äkta eftersom den förekommer på objekt hos ryktbara handlare.

Bägge dessa uppfattningar harmonierar med min uppfattning, äkta är det som betraktas som äkta.

Källa: Mark Woods: "German Medal Makers & Their Marks 1813-1957"

Bilagor
R.S. förstoring.jpg
R.S. förstoring.jpg (199.33 KiB) Visad 14112 gånger
R.S.jpg
R.S.jpg (178.11 KiB) Visad 14112 gånger
Gäst

Re: Rudolf Souval, Wien

Inlägg av Gäst »

RS utmärkelser enligt 1957 års förordning är i allmänhet mycket intressanta. Man vet att RS tillverkade samtidigt kopior med hakkors som de gjorde 57:or som idag är mycket eftertraktade!
MVH
Olof
Skriv svar