Coburgmärket 1922/32

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Coburgmärket 1922/32

Inlägg av vonWrede »

Gauleiter Franz Schwede-Coburg (år 1932 borgmästare i Coburg) skriver följande om coburgmärket, Coburger Abzeichen i sina memoarer:

”När jag några veckor före dessa historiska dagar (syftande på tioårsminnet av inmarschen i Coburg 1922) var hos Führern för att diskutera programmet, visade jag en skiss på en tänkt utmärkelse. Führern tittade på skissen, och medan jag försökte förklara vilka tankar som låg bakom utseendet på vårt förslag sträckte han sig efter en bunt papper och en blyertspenna. Och medan jag fortsatte mina utläggningar drog han några snabba, säkra streck på ett papper. ”Här”, sa han, ”här tycker jag att utmärkelsen ska se ut”.

Jag tittade på Führerns förslag, gjort för hand, och måste erkänna att det var helt överlägset vårt vad gäller symbolisk klarhet och verkan. Enligt detta förslag gjordes sedan den utmärkelse som de gamla partikamraterna stolt bar på sin uniform. Papperet, där konstnären Adolf Hitler gav mig ett bevis på sitt konstnärliga kunnande, räknas än idag till mina vackraste minnen.” (Min översättning).

Utgivet 1939 och självklart skrivet i tidens anda. Men ändå...det papperet skulle man ha i sin samling!

Bilden visar hur märket sedan kom att se ut.
Bilagor
Coburger Abzeichen.jpg
Coburger Abzeichen.jpg (208.79 KiB) Visad 10850 gånger


Senast uppknuffad av vonWrede tis maj 14, 2013 10:22 am.