Nytt standardverk om krigsförtjänstkorset

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Nytt standardverk om krigsförtjänstkorset

Inlägg av vonWrede »

Gordon Williamsons bok om krigsförtjänstkorset blev som bekant ett fiasko.

Nu flaggas det emellertid för ett vederhäftigt standardverk om krigsförtjänstkorset.

"Das Kriegsverdienstkreuz 2. Klasse mit Schwertern" av Michael Falk.

Boken avhandlar alltså endast andra klassen med svärd vilket gott och väl räcker till en hel bok. I detta fall innehållande över 400 sidor. Att som Gordon Williamson samla alla klasser i en enda bok där hälften dessutom ägnas åt ointressant information om vilka som fick krigsförtjänstkorset innebär ju bara ett skrapande på ytan.

Jag har beställt boken och kommer att granska den, kritiskt som vanligt, i en ny tråd.
Bilagor
Das KVK 2. Klasse mit Schwertern.jpg
Das KVK 2. Klasse mit Schwertern.jpg (204.08 KiB) Visad 10356 gånger
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Re: Nytt standardverk om krigsförtjänstkorset

Inlägg av vonWrede »

Efter Gordon Williamsons stolpskott är en vederhäftig bok om Krigsförtjänstkorsets första klass efterlängtad.

Nu flaggas det för en sådan.

"The War Merit Cross 1. Class and higher Grades" (Dietrich Maerz / George Stimson)

Engelskspråkig alltså vilket inte är så förtroendeingivande men är ju ägnat att vidga läsekretsen betydligt.

500 sidor i A5-format utlovas. Formatet A5 gillar jag men jag tvivlar på att 500 sidor räcker för att behandla ämnet utförligt med tanke på att man "hotar" med att fylla ut boken med miniatyrer, urkunder, etuier, 57:or och "mycket annat".

Eftersom boken dessutom kommer att innehålla de högre klasserna, alltså krigsförtjänstkorsets riddarkors och med tanke på att engelskspråkiga författare gärna slösar bort utrymme på helt onödiga soldatfoton finns risk att det inte finns tillräckligt med utrymme kvar till en grundlig genomgång av KVK 1.

Men nu skall vi inte ha några förutfattade meningar utan boken kommer att granskas i sinom tid, förutsättningslöst och kritiskt i en ny tråd.
Bilagor
The War Merit Cross 1. Class.jpg
The War Merit Cross 1. Class.jpg (99.15 KiB) Visad 10136 gånger
Skriv svar