Spegelvänd bröstörn

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Spegelvänd bröstörn

Inlägg av vonWrede »

Felaktiga uniformsörnar är rätt vanligt. SS-män med arméörnar och tvärtom osv. Oftast ser man detta på bilder från krigsåren. Därför kan förklaringen vara att man var så fokuserad på krigsansträngningarna att man struntade i uniformsdetaljernas korrekthet. Och/eller att trupperna var utspridda över så enormt stora områden att rätt örn osv vid behov inte alltid fanns tillgänglig.

Konstigare är det ju med spegelvända örnar. Och då vill jag inte undanhålla läsarna bifogade intressanta bild. Observera att LW-jackan ser rätt fräsch ut och att bilden verkar vara tagen i hemmiljö. Jag har andra foton på samma soldat före befordran till Gefreiter och på dessa har han en mer sliten jacka. Därför är min teori att han under en permission i samband med befordran köpt eller hämtat ut en ny jacka, åkt hem med kragspeglar, ärmvinkel och bröstörn och bett mamma sy på dessa. Varvid örnen hamnade med insidan utåt…Men jag är öppen för andra teorier.
Bilagor
Spegelvänd bröstörn.jpg
Spegelvänd bröstörn.jpg (94.67 KiB) Visad 18630 gånger
Checker74
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 30, 2013 11:48 am
Ort: Stockholm

Re: Spegelvänd bröstörn

Inlägg av Checker74 »

Ha ha väldigt roligt måste jag säga och ingen annan förklaring kan finnas därtill, helt ärligt. Men han åkte på en knäpp på näsan om detta inte korrigerades vid ankomst efter permission däremot he he!


Senast uppknuffad av vonWrede tor sep 13, 2018 1:14 pm.
Skriv svar