Se upp med falska beskrivningar!

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Falskt beskriven medalj

Inlägg av vonWrede »

Denne skojare ger sig inte!

Tidigare har han försökt lura på köparna en medalj "för krigsmarinen" trots att någon sådan ej finns, se tidigare inlägg. Nu gör han ett försök och kallar medaljen för LW-medalj trots att någon sådan ej heller existerar.
Baktanken är väl att det är fler som samlar Luftwaffe än krigsmarinen.

Kunniga samlare vet att medaljen är gemensam för alla vapenslag och som tur var blev ingen lurad denna gång heller.
Bilagor
Falskt beskriven medalj.jpg
Falskt beskriven medalj.jpg (127 KiB) Visad 26903 gånger
Hindenburg
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 19, 2012 7:39 pm

Re: Se upp med falska beskrivningar!

Inlägg av Hindenburg »

Här har ni chansen att göra klippet. Ett original Deutsches Kreuz finns nu på tradera för endast 1500 kr. :lol:
8.jpg
8.jpg (122.61 KiB) Visad 26850 gånger
Annonsen har redan blivit nedstängd 1 gång men det hindrar inte säljaren från att lägga upp den igen.
Det normala värdet är väl 30 000 - 35 000 kr så vi kan nog utgå från att säljaren vet att det är en kopia.

Det kan tilläggas att Brehmer aldrig tillverkade dessa kors.
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

DRA-märke

Inlägg av vonWrede »

Här har vi en skojare som bjuder ut ett rätt oansenligt märke och försöker höja värdet med inte mindre än fyra falska påståenden respektive vinklingar.

1) Det står "DRL" både i rubriken och beskrivningen men vem som helst kan ju att det är bokstäverna D R A som pryder märket. :lol:

2) Det står "Nazi" i rubriken vilket är fel. DRA, Deutscher Reichsausschuß für Leibesübungen upphörde att existera redan år 1933.

3) Det står "utmärkelse" i rubriken vilket är fel, det rör sig om ett simpelt idrottsmärke utan större värde.

4) Skojarens syfte med att skriva "Nummer" i rubriken är givetvis att budgivarna skall tro att det rör sig om ett individuellt nummer. I själva verket är det ett slags patentnummer som är gemensamt på alla exemplar.

Det beskedliga slutpriset får väl tolkas som att marknaden genomskådade detta bondfångeri.
Bilagor
DRA-märke.jpg
DRA-märke.jpg (139.78 KiB) Visad 26722 gånger
Hindenburg
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 19, 2012 7:39 pm

Re: Se upp med falska beskrivningar!

Inlägg av Hindenburg »

xxx som sålde pilotmärket jag nämnde några poster upp är igång igen.
De har tydligen fått sitt konto öppnat igen av tradera så de lägger nu ut samma skräp som gjorde att deras konto stängdes förra gången. Märkligt men sant.

Jag hade en kul konversation med killarna som står bakom xxx för ett tag sedan där de förklarade att de visste absolut ingenting om grejorna de sålde. Min följdfråga blev då naturligtvis hur de kunde vara så säkra på originaliteten med tanke på deras starka uttalande om hederlighet och värdighet (se tidigare post i tråden). Jag förväntade mig en underhållande replik men svaret jag fick överträffade mina förväntningar. De garanterade originaliteten eftersom ägaren (de säljer tydligen sakerna åt någon annan) minsann har köpt dem för 20 år sedan!

Dessa killarna verkar unga men det är väl allmän kunskap att tredje riket upphörde 45, och inte på 90-talet.


:lol:
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Re: Se upp med falska beskrivningar!

Inlägg av vonWrede »

Att dessa skojare får fortsätta att lura köpare beror nog på att regelbrott som görs av säljare med företagsliknande namn accepteras i högre grad än när det gäller privatpersoner. Företagskunder kanske bedöms som mer långsiktiga och lönsamma.

Ur moralisk synpunkt är denna typ av säljare givetvis de mest klandervärda. Det finns säljare som är osäkra på äktheten och erkänner det men dessa skojare garanterar med stora ord originaliteten av skiten de säljer. Observera deras egen formulering enligt första bilden. Studera därefter exempel på deras förfalskningar varav en nått priset 510 kr. Rätt värde är förstås noll kr.

Bilagor
131020 3.jpg
131020 3.jpg (99.18 KiB) Visad 26353 gånger
131020 4.jpg
131020 4.jpg (110.51 KiB) Visad 26524 gånger
131020 5.jpg
131020 5.jpg (112.29 KiB) Visad 26524 gånger
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Jugoslaviskt märke säljs som "tyskt"

Inlägg av vonWrede »

Detta är nog höjden av bedrägeri. En skojare försöker sälja ett skadat och ganska ointressant jugoslaviskt märke genom att påstå att det är tyskt.

Jämför märket med Kungariket Jugoslaviens statsvapen!
Bilagor
131117 2.jpg
131117 2.jpg (127.45 KiB) Visad 26388 gånger
131117 3.jpg
131117 3.jpg (47.73 KiB) Visad 26388 gånger
Jugoslaviens vapen.jpg
Jugoslaviens vapen.jpg (165.06 KiB) Visad 26388 gånger
Hindenburg
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 19, 2012 7:39 pm

Re: Se upp med falska beskrivningar!

Inlägg av Hindenburg »

Säljaren visste en sak, och det var att den är äkta från tredje riket.
Måste vara trist att bara veta 1 sak och det visar sig vara fel. :lol:

Annonsen blev nedstängd så vi får aldrig veta slutpriset.
Bilagor
RK.jpg
RK.jpg (212.98 KiB) Visad 26339 gånger
Hindenburg
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 19, 2012 7:39 pm

Re: Se upp med falska beskrivningar!

Inlägg av Hindenburg »

Det fanns inte några specialvarianter för officerare som säljaren påstår, dessa öppna sårademärken är helt enkelt privatinköpta.
Med tanke på det höga slutpriset så fungerade tyvärr säljknepet.
Bilagor
tt.jpg
tt.jpg (92.93 KiB) Visad 26118 gånger
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Falskt SS-brev

Inlägg av vonWrede »

Bilden föreställer ett fult försök att göra ett ordinärt objekt intressant genom att använda begreppet "Brev, SS". Men brevet har ingen som helst koppling till SS, det rör sig om ett helt vanligt privatbrev utan något större värde. Förvisso med en frimärksstämpel som gör reklam för ett kommande SS-möte men det gör ju inte brevet till ett SS-brev. Rena bondfångeriet.

Så mitt råd är, köp objektet och inte beskrivningen! Lyckligtvis blev ingen lurad denna gång.

Jag vill i detta sammanhang varna för denne bedragare som ofta lägger upp objekt med falska beskrivningar.
Bilagor
140117.jpg
140117.jpg (129.09 KiB) Visad 26039 gånger
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Falsk HJ-handling

Inlägg av vonWrede »

Samlarföremål med anknytning till Hitler Jugend är sällsynta och attraktiva bland samlarna. Det har givetvis mindre nogräknade säljare uppmärksammat och här har vi en skojare som försöker sälja en ganska ordinär och ointressant ID-handling genom att antyda att det skulle röra sig om ett HJ-dokument.

Lägg märke till den försåtliga formuleringen "mina övriga Hitlerjugendauktioner" samt att rubriken inleds med "HJ".

Objektet har inget större värde och saknar helt koppling till Hitler Jugend men tyvärr blev en köpare lurad denna gång.
Bilagor
140429.jpg
140429.jpg (159.71 KiB) Visad 25635 gånger
Skriv svar