"Der Krimschield", recension

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

"Der Krimschield", recension

Inlägg av vonWrede »

"Der Krimschield"
Författare Sascha Weber
Eget förlag, första upplagan 2005
Format A5, 92 sidor

Boken utgör nummer 3 i serien ”Die Kampfabzeichen des deutschen Heeres 1939-45”. Att det är nummer 3 framgår ingenstans i boken, dessutom är det tveksamt om den hör hemma i serien eftersom krimskölden ej var förbehållen armén, den utdelades även till krigsmarinen och Luftwaffe.

I varje fall är boken på tyska samt skriven av en tysk författare vilket innebär att vi slipper översättningsfel, felstavningar samt okunskap om Tysklands historia och geografi som brukar behäfta engelskspråkiga referensböcker. Jag har bara hittat ett enda stavfel, beliehen är felstavat på sidan 21.

Boken är upplagd på ett bra och tydligt sätt i likhet med författarens övriga böcker. Efter en historisk inledning redovisas 16 olika krimsköldar noggrant med tydliga bilder och detaljerad information om mått och vikt med mera. Som jämförelse kan nämnas att det i referensverket ”Armschilde der deutschen Wehrmacht” redovisas betydligt fler krimsköldar men många av dessa är varianter av en och samma tillverkare. Så jämförelsen är inte rättvis.

Bokens bästa avsnitt är snabbguiden på sidorna 90 och 91 där alla 16 sköldar visas med ett tydligt foto och sidhänvisning.

En annan fördel är att de sedvanliga soldatfotona som enligt min mening är helt onödiga och bara stjäl utrymme finns samlade i bokens inledning samt i slutet och ej belastar de intressantaste avsnitten. Antalet urkunder som avbildas är också onödigt högt enligt min mening men de finns samlade i slutet.

Boken avslutas med intressanta avsnitt om hur förläningen av krimskölden skrevs in i soldatens personliga handlingar, Wehrpass och Soldbuch. Att utmärkelser skrevs in på sidan 22 i soldboken är dock fel, sidan 4 var avsedd för detta.

Även miniatyrer och 1957 års version av skölden avhandlas kortfattat.

Allra sist redovisas två förfalskade sköldar. Mycket informativt givetvis men att redovisa kopior i en referensbok är inte helt okontroversiellt. Risken finns alltid att nybörjarsamlare tror att objekt som inte återfinns i avsnittet kopior därmed är äkta. Flödet av förfalskningar är ju så intensivt att information i bokform snabbt blir inaktuell.

En svaghet som inte har med innehållet att göra är att inbindningen är undermålig. Efter en tids användning lossnar sidorna.

En annan nackdel är att det ej finns någon numrering av de olika tillverkarvarianterna. Vid hänvisning till denna bok får man i stället använda sidnumren.

Efter denna första upplaga från 2005 har det kommit en ny utvidgad upplaga som kommer att recenseras här i sinom tid. Intresserade samlare bör givetvis köpa den uppdaterade utgåvan.

För dem som i likhet med mig även samlar referensböcker rekommenderas även denna första utgåva trots smärre svagheter.
Bilagor
Der Krimschield.jpg
Der Krimschield.jpg (125.45 KiB) Visad 15553 gånger
Der Krimschield baksida.jpg
Der Krimschield baksida.jpg (123.89 KiB) Visad 15553 gånger


Senast uppknuffad av vonWrede lör feb 11, 2017 7:01 pm.